Week 4 op de afdeling Roofdieren. - Reisverslag uit Olmen, België van Selma Mastenbroek - WaarBenJij.nu Week 4 op de afdeling Roofdieren. - Reisverslag uit Olmen, België van Selma Mastenbroek - WaarBenJij.nu

Week 4 op de afdeling Roofdieren.

Blijf op de hoogte en volg Selma

21 Juni 2013 | België, Olmen



Maandag 17 Juni 2013.

Vandaag is het zo ver, een hele week fulltime op de afdeling Roofdieren staan. Hard werken, vieze stank tegemoet gaan & natuurlijk ook leuke dingen als de tijgerwelpjes de fles geven. Mijn dag begon zoals verwacht bij de kinderboerderij, waarbij ik lang bezig ben geweest, omdat het allemaal best vies er bij lag.

Na de pauze begon ik eindelijk aan mijn klusjes op de roofdieren afdeling. Ik mocht beginnen bij Lola, de zwarte panter. Haar buitenverblijf was erg vies en die mocht ik heerlijk gaan schoon maken. We haalde de juiste spullen op en liepen naar de panterverblijven, waar Lola ons al zag aan komen en reageerde op Zoe. Lola is door Zoe met de hand groot gebracht & het is echt geweldig om te zien hoe ze op haar reageert. Zoe haalde de panters naar binnen, en zorgde er voor dat ik naar binnen kon in het buiten verblijf. Aan het eind moest ik nog wat vlees in het verblijf leggen- verstoppen voor als ze weer naar buiten kwamen. Zo'n moment is toch erg leuk, want je krijgt altijd leuke opmerkingen van de mensen, waar je leuk op terug kan reageren. zo ben ik bijna op me handen en voeten gaan staan voor bepaalde bezoekers, whaha. Erg leuk!

De rest van de dag heb ik veel andere dingen gedaan dan de Roofdieren, aangezien Dorien er vandaag niet was, en we de taken van haar moesten over nemen.

Dinsdag 18 Juni 2013.

ZENUWEN! Deze week word mijn tussen tijdse beoordeling ingevuld door Robby en mijn leraar komt vandaag langs, namelijk Eddy Even. Ook deze leerkracht kent Robby en andersom. It's a small world!
Ik ben benieuwd hoe het vandaag zal lopen, met de beoordeling en het gesprek met me leraar er bij. Uiteraard gaat mijn leraar eerst met Robby langs de afdelingen waar ik al gestaan heb, om extra feedback te krijgen over mij. WISH ME LUCK!

Later that day ...

Wat een dag! Eerst had ik een gesprek met Robby, waar bij hij me vroeg welke soorten er per afdelingen zo zijn en nog wat algemene kennis. Nu ben ik slecht in soortenkennis onthouden, maar hier werd ik toch wel erg nerveus van! Robby vroeg me zoveel, en ik sloeg compleet dicht. Vragen als: Hebben wij Afrikaanse Olifanten? , beantwoordde ik met: nee. ... Zo'n beetje alles wat ik antwoorde was wel fout en mijn dag zag ik al compleet langs me voorbij gaan. Het viel niet meer te redden en ik was boos op mezelf voor het feit dat ik dicht sloeg! Door dit gesprek heb ik me lunch gemist, welke ik gelukkig daarna nog mocht inhalen! Lunch heb ik echt nodig, want het is me enige pauze moment!

Na de lunch zette Zoe mij nog aan wat schoonmaak klusjes bij de Roofdieren, voordat mijn leraar er was. Op het moment dat ik een voederronde wilde doen, kwam ik ze tegen en werd ik weggeroepen van mijn klus. De leraar wilde nu zelf met mij praten en de rest van het park met mij samen zien om me zelf nog wat vragen te kunnen stellen. Ook hierbij sloeg ik aardig dicht! Gelukkig was behalve soortenkennis de rest wel goed en heb(ben) ik , robby en Eddy goede feedback gekregen! Me dag kwam toch nog een beetje goed..

Het moment dat de leraar weer vertrok naar NL , was het weer tijd om me voerronde af te maken, welke ik samen met Werner deed. Na de voerronde nog wat andere klusjes, en uiteraard weer de welpjes de fles geven!


Woensdag 19 Juni 2013.

Het is alweer woensdag, en ik besefte dat de tijd nog sneller gaat nu ik bijna klaar ben met me stage! Over twee dagen is het alweer weekend, en wat ga ik allemaal doen dit keer?! Wat ik wel wist, is dat het weer een dag hard werken zou worden in de lekkere warme zon. Wat eigenlijk ook niet altijd even leuk is, want je zweet je kapot.. Hopelijk zijn me armen bijgekleurd!

Vandaag was een gewone dag, standaard klusjes als schoon maken, helpen in de dierkeuken, voeren, etc. Door de gezelligheid onder de collega's is het een leuke dag geweest.

Wel hebben we geprobeerd de wolven dit keer goed te eten te geven, zonder dat de beren het weer afpakte van de wolven. Na vier grote stukken vlees, en een groot gevecht achterin het berenbos, hebben de wolven dit keer toch gewonnen en lekker kunnen genieten van hun welverdiend extra stuk vlees! Laten we hopen dat de wolven het vaker zullen winnen van de beren, zodat ze wat meer kunnen eten!

Tot slot heb ik natuurlijk weer paar keer geholpen met de fles geven aan de welpjes! Aan het einde van de werkdag, en natuurlijk in de late avonduurtjes waarbij ik uit me studio'tje werd geroepen! Weer extra krassen er bij, maar ik heb het er drie dubbel voor over! Wat een dotjes! (Als ze niet krabben, whaha).


Donderdag 20 Juni 2013.

Een dag als vandaag in een week van de Roofdieren, was anders dan verwacht. Wel een leuke verandering uiteraard!
Wat de verrassing is, vertel ik jullie zo! :)

Eerst ga ik jullie vertellen wat er vandaag nog meer is gebeurd. Vandaag kregen we weer een busje vol met diepvries kuikens binnen, die allemaal naar de diepvries moesten. Lekker zwaar tillen dus! Hierna is de knoop door gehakt met de beslissing dat Owen toch een ander verblijf krijgt dan waar hij eerst zat. Owen zit (nog) niet bij Mona, zoals het plan was, maar Owen zit nu in een ander groot verblijf. Hier kan hij lekker rennen, springen, spelen en luieren. Het moment dat we Owen uit zijn oude buiten verblijf haalde, wist hij nog niet wat er ging gebeuren. Hij lag lekker rustig in de armen van Werner, te kijken naar de kinderen die vol bewondering naar Owen & Werner keken. Daar liepen we dan, drie man sterk met een welp, op weg naar zijn nieuwe verblijf!

Het moment dat wij binnen kwamen, waren Owen's nieuwe buren (poema's) niet zo lief en bleven maar blazen naar ons en Owen. Hier door raakte Owen wel gestrest en het maakte hem uiteraard bang. Werner en ik zorgde dat Owen in zijn (binnen) verblijf werd gezet, en Zoe riep Owen vanuit buiten, zodat Owen naar buiten zou komen om zijn nieuwe verblijf te verkennen. Zo bang als hij was, zo blij hij was toen Zoe zich door de schuif liet zien. Hij wist niet hoe snel hij naar haar moest rennen en tegen haar aan moest gaan staan. Binnen enkele minuten was Owen buiten in zijn nieuwe verblijf, om samen met Zoe op verkenning te gaan. Alles werd nauwlettend in de gaten gehouden & rustig zitten zat er in de eerste minuten niet in voor hem. Het zal even wennen zijn, maar uiteindelijk zal hij daar beter uit zijn.. Helaas voor Owen zal hij niet meer elke avond naar binnen gedragen worden, elke ochtend naar buiten gedragen worden, door de omheining geknuffeld en geaaid worden & de verzorgers 100 keer op een dag zien langs lopen. Dit is beter zo.

Over een tijdje wanneer Owen wat groter en sterker is, zal hij overgeplaatst worden naar Mona, zodat zij elkaar gezelschap kunnen houden.. maar dat moment ga ik niet meer mee maken... :(

Het moment dat we terug kwamen, besloten we het jonge vosje over te zetten naar Owen's oude verblijf, met een hoop Franse mensen in de buurt. Het vosje werd er even uit gehaald en mensen dachten gelijk dat ze hem ook mochten vasthouden of aaien. Ga maar eens nee zeggen in het frans, of in die taal uit leggen dat het niet mag.. Jep, dat is lastig!
Ik vond dat het vosje maar zo snel mogelijk omgezet moest worden, voor alle menigde op mij af stormde, aangezien ze al één voor eén naar me toe kwamen ...

En toen. Het moment dat me dag veranderde naar een onverwachte wending! Ik mocht de rest van de dag gaan helpen op de SAVANNE bij James. Joepie! Ondanks het zware werken daar, was ik toch enigszins wel blij dat ik hem mocht gaan helpen, want ik vond de Savanne echt een super afdeling om op te staan! Hard gewerkt in de savanne en natuurlijk gezellige gesprekken gehad met James. Ook hij vertelde me wat de leraar & Robby te zeggen hadden, en wauw. James nam het voor me op & prijsde mij de hemel in! Op dit moment besefde ik alleen nog maar meer wat een toffe begeleider James is.. en ben blij dat hij er op me laatste dag van me stage ook aanwezig zal zijn, aangezien hij er nooit op vrijdag is. Leuke middag gehad, maar ook met veel zweten!

Natuurlijk bleef het niet hier bij, ik heb vandaag ook eens mee kunnen maken hoe het gaat als er een dier ontsnapt. Zo liep er ineens eentje in de gangen van de savanne, vlak langs me heen. Ik schrok me een hoedje en ben blij dat ik niet omver ben gelopen. Na een vijf/ tien minuten moment van terug jagen de savanne op, was hij weer terug.

Leuke dag gehad dus! Natuurlijk als afsluiter weer de flessen klaar gemaakt voor de welpen & ze twee keer de fles gegeven. Dit keer kwam Sander in de avond om ze de fles te geven. Het duurde voor mijn gevoel zo lang, dat ik maar even ben wezen kijken & hem een handje heb geholpen! Erg gelachen en zijn vriendin ontmoet. Toch wel fijn om een gezicht te zien bij degene met wie je over Facebook praatte, whaha. Jep ontzettend leuke dag gehad!!


Vrijdag 21 Juni 2013.

Gaap. Daar werd ik vanochtend mee wakker. Nog erg moe en duf, en kon amper me bedje verlaten. Ik was nog maar net op tijd wakker om me nog klaar te gaan maken voor de laatste dag in deze week.. En natuurlijk was ik gewoon nog op tijd!

Vandaag heb ik veel gedaan. Veel schoonmaak werk en lekker druk bezig geweest op de roofdieren afdeling. Zo begon ik na de kinderboerderij bij de Caracals. Zoe ging met me mee & legde uit waar ik schoon moest maken en daarna werd ik alleen achter gelaten. Ik mocht zelf de verblijven in gaan , schoon maken en achter de dieren weer naar buiten laten door de schuiven. Ik wist gelukkig al hoe alles werkte bij de Caracals , want ik heb ze al paar keer eerder mogen verplaatsen door middel van de schuiven. Super nice dat het hier gewoon mag!

Over het algemeen heb ik vandaag veel interactie met de mensen gehad. Veel kinderen die tegen me praatte vanuit het buitenverblijf (caracals), veel mensen met grapppen, maar ook tijdens het ramen lappen bij de nursery. Veel vragen, leuke opmerkingen en natuurlijk leuke complimenten gehad van de mensen. Was erg leuk! Dat maakt het werken ook leuk vind ik.

Vrijwel gelijk na de nursery ben ik meer achter schermen gaan werken, zoals bijvoorbeeld in het winterverblijf en voer snijden- klaar maken. Uiteraard mocht ik ook hier de schuiven zelf open en dicht doen, waarbij is alles drie keer moest checken voor ik het verblijf in ging. Na enkele minuten werd er een caracal opgehaald door de eigenaren. Deze wilde niet in de kooi , dus ik mocht er gelukkig bij helpen. Na vele pogingen is er hulp ingeschakeld, waar bij de caracal na enkele minuten toch in de kooi terecht kwam. Erg leerzaam om te zien. Hierna ben ik weer druk aan de schoonmaak gegaan en heb ik twee verblijven extra schoon gemaakt, omdat ik vond dat die ook moesten gebeuren weer.
Eenmaal alles opgeruimd, was Zoe nog steeds bezig met opsluiten op de Roofdieren afdeling. Ik besloot om maar vast de flesjes schoon te gaan maken en te vullen met zelf aangemaakte melk. Rond half zes was ik klaar en Zoe was nog steeds niet aanwezig. Jimmy en ik besloten om het samen even snel te doen nu de melk nog warm was. Ze hebben allemaal uiterst goed gedronken & alle flesjes zijn leeg geraakt! Trots op die kleintjes!!

Nog paar kleine werkzaamheden, en mijn lange dag zat er weer op. Ik heb met Sander afgesproken dat ik morgen weer zal helpen, maar wel een halve dag. Huiswerk moet ook gebeuren namelijk! Dat word een ochtendje werken en dan ben ik wakker genoeg om de rest van me dag aan me huiswerk te gaan zitten. Uiteraard mezelf belonen in de avond, met een drankje bij Sander. Hopelijk gaan er meerdere mee van het werk. Zou gezellig zijn! :)

Maar dat is morgen pas, en ik ga niet alles vertellen wat ik ga doen in me weekend. Want dat. Dát zullen jullie moeten lezen na het weekend!

Nu eerst beetje relaxen, wat aan me huiswerk doen, weer even helpen bij de welpjes & uiteraard op tijd me bedje in!

Enjoy your weekend!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Selma

--

Actief sinds 29 April 2012
Verslag gelezen: 332
Totaal aantal bezoekers 38291

Voorgaande reizen:

25 Maart 2016 - 29 Maart 2016

Een lang weekend Engeland... alleen.

26 Mei 2013 - 05 Juli 2013

Stage Olmense Zoo belgie.

03 Juni 2012 - 16 Juli 2012

AWF Volunteering/ internship Tenerife

Landen bezocht: