Week 5 in de Tropenhal (Vogels). - Reisverslag uit Olmen, België van Selma Mastenbroek - WaarBenJij.nu Week 5 in de Tropenhal (Vogels). - Reisverslag uit Olmen, België van Selma Mastenbroek - WaarBenJij.nu

Week 5 in de Tropenhal (Vogels).

Blijf op de hoogte en volg Selma

29 Juni 2013 | België, Olmen


Maandag 24 Juni 2013.

Trap op, trap af & een hoop kabaal. Hier mee begon mijn vijfde week in de Olmense Zoo. Door het geluid keek ik toch maar even door het raampje, wie er zo gek is om 7 uur in de ochtend zo'n lawaai te maken. Ik keek door het raampje en zag twee mensen staan, waarna ik gelijk wist dat me nieuwe studio- genootje aan was gekomen! In alle snelle seconden trok ik een broek aan en rende naar de deur om hem open te maken voor haar. Haar naam is Jana en ze komt hier zeven weken stage lopen. en ik? Ik was gelijk klaar wakker en kon me gaan klaar maken voor me eerste (officiele) dag in de tropenhal samen met Niels (1). Na het klaar maken & tijdens de schoenen aan trekken maakte ik een beetje kennis met Jana.

De rest van de dag veel standaard dingen gedaan als voer klaar maken, voeren (vogels in tropenhal , ooit al eens eerder gedaan!) , kinderboerderij, schoon maken, etc. Het enige wat er anders was, was dat ik in de ochtend veel met Jana samen werkte. Ik probeerde haar stiekum ook een beetje in te werken, aangezien het niet duidelijk was op welke afdeling ze nou stond. Het werken in de kinderboerderij ging erg goed! ze was super gemotiveerd.

Vanaf vandaag zijn ook de welpen over gegaan op vlees. Dit zal wel even wennen worden voor de welpjes, aangezien ze 4x op een dag de fles kregen met melk, maar ze moeten het toch beginnen te leren. Ik mocht Zoe helpen met het in stukjes snijden van kippenboutjes en voeren. Het was een hele nieuwe ervaring die ik op deed! Welpjes vlees leren eten door het vlees gewoon in de bekjes te duwen en te zorgen dat ze het op eten! Twee aten wel een aantal stukjes, maar de andere twee hadden toch liever melk, en dat lieten ze ook heel goed zien!
In de avond uren de welpen toch maar extra de fles gegeven!

De dag vloog voorbij & de dag geindigd met me studio-genootje te leren kennen door middel van samen dineren en lekker bij te kletsen!


Dinsdag 25 Juni 2013.

Deze week is het weer zover, vandaag en morgen aktivak, en raad eens wat ik vandaag mocht doen? Ik mocht vandaag weer hele leuke verrijkingen maken met de kindertjes. Dit keer mocht ik samen werken met Jana. Ondertussen dat Jana het laatste gedeelte deed van de kinderboerderij, zorgde ik dat alles op tijd klaar stond! Dit keer hadden we wat meer andere dieren en wat ander leuk materiaal. Zo hadden we dit keer voor de Apen, Franje apen, beren en de stokstaartjes. We zorgde dat we de aandacht kregen, legde de kinderen het uit, Jana haakte nog even heel mooi in over wat verrijking is en toen kon het feest beginnen!

De rest van de dag uiteraard weer de standaard wekelijkse klusjes gedaan die we in de tropenhal moeten doen. Met als vandaag weer éen uitzondering: Kinderen kwamen naar me toe en zagen een schildpad onder de deur van de nieuwe reptielen ruimte (in aanbouw) in de tropenhal. Na navraag en een onbegonnen werk met zoeken in het donker, hebben we het opgegeven. De schildpad kon er nog uit komen, dus als hij wilde kon hij daar weg gaan. We hoefde ons geen zorgen te maken. Alleen het antwoord bedenken op de vraag: wat doet die schildpad daar?

Leuke dag gehad & nu lekker relaxen met me studio- genootje!


Woensdag 26 Juni 2013.

Wakker worden met weinig energie en kapot gaan van moeheid, zo werd ik deze ochtend wakker. Uiteraard met de hoop dat me energie iets meer terug zou komen, vooral als ik veel van me fruitsapjes zou op drinken en veel ontbijt repen zou eten. Het hielp een beetje!

Jana en ik begonnen weer met de kinderboerij. Dit keer probeerde ik haar te over horen, zodat ze al snel de kinderboerderij uit haar hoofd kende. Ze mocht zelf de kar gaan vullen en mij vertellen voor welke dieren het was en waar voor- waarom. Op een aantal puntjes na, deed ze het vrij goed en wist ze het al aardig.. Had ook niks anders verwacht met zo'n makkelijke afdeling, maar daar gaat het gelukkig niet om! Echt een top stagiair, al ben ik er zelf eentje..

Na een poging tot sneltempo van de kinderboerderij, was het al tijd om de verrijking op tijd klaar te zetten voor de tweede verrijkingsgroep! De kinderen uit deze groep luisterden goed naar mij en verbaasde mij om hun enthousiasme. Zo was er één meisje die in no time de vissen & kuikens aan een stokje geprikt had, als een soort satétje , terwijl de andere twee meiden ze amper aan durfde te raken. De otters hebben dankzij dit stoere meisje erg genoten!

De andere dieren als Wasberen, beren en stekelvarkens hebben ook erg genoten van de lekkere hapjes van de kinderen. Een echt feestmaaltijd hadden ze er van gemaakt. De kinderen gingen mee rond om weg te brengen en ondertussen werden ook gelijk de andere apen gevoerd. Dubbele ronde, dubbel zo leuk, voor zowel ons als de kids! Dat de kinderen het geweldig vonden, bleek wel uit hun reacties en hun daden. Bv. verstoppen zodat de dieren dan gaan eten, mee liften op de kar, veel verhalen tegen je vertellen, etc. Geweldige ochtend!

Eenmaal aan het einde gekomen van de ronde, gaf ik nog een eindpraatje en begon aan de snelle schoon maak van de verrijking- in - de - maak- plaats om daarna lekker te gaan lunchen!
Na de lunch hielp ik uiteraard weer mee in de tropenhal en we hebben weer goed werk geleverd! Einde van de dag de papagaaien buiten ook even meegepakt en dat ziet er ook weer tiptop uit!

Onwijs leuke dag gehad, en Jana is een top wijfie! Nu maar verder aan me school opdrachten & niet te veel laten afleiden door de gezelligheid hier binnen de studio. :)



Donderdag 27 Juni 2013.

Wat een dag! De dag begon met de standaard dingen- klusjes en de gezelligheid zat er goed in. In de tropenhal hebben we goed gewerkt en alles weer schoon en netjes gekregen voor tijd. Wat waren we eigenlijk snel!

Niels(1) vond een grote lange veer van een Ara, en gaf hem aan mij, waarbij hij zei: Asjebliefd, je verdiende pluim van de dag! Zo blij als ik was en zo grappig als ik het vond, stopte hem in me haar en liep er een hele dag mee. Mensen vonden het ook leuk, want kreeg er elke keer leuke opmerkingen over.

Aan het einde van de tropenhal hebben we nog even poging gedaan om een kaketoe te vangen, welke we uit eindelijk te pakken kregen en ik mocht hem mee naar de dierkeuken nemen. Zijn vleugelveren werden weer te lang, waardoor hij een beetje kon vliegen, maar niet meer naar beneden durfde zodra hij te hoog kwam! Eenmaal bij de dierkeuken probeerde hij te onsnappen en was hij niet meer te houden. Ik rende snel naar binnen, gooide de deur achter me dicht en liet de vogel los in de keuken. Ook ik kan zeggen dat ik gebeten ben door een vogel, een Kaketoe! ^^

Niels kwam binnen en ving de Kaketoe, waarna ik de veren mocht knippen! Dit had ik nog nooit gedaan, en vond het erg leuk dat ik dit zomaar mocht doen. Niels gaf me tips en zei me hoe ik het moest doen en waar, en het knippen kon beginnen! Uiteraard heb ik een veertje gehouden als aandenken.

Hierna zat mijn dag er op. Ik mocht eerder stoppen om aan me huiswerk te gaan en was al langer door gegaan dan ik zou doen. Het werken blijft leuk en je blijft je inzetten voor de dieren & de zoo! Daarom heb ik gister ook gevraagd of ik mag blijven in de zomervakantie voor een zomer baantje.. Laten we het hopen!

Verder een drukke avond vol met huiswerk, en natuurlijk gezelligheid hier in de studio!


Vrijdag 28 Juni 2013.

Een standaard dag, met een apart begin van de dag. Het moment dat wij aan kwamen in de kinderboerderij, zagen wij vier kleine cavia's. Nog helemaal nat! Eén was er al overleden. De vierde deed het goed en de andere drie zochten naar warmte. De hormonen sloegen hoog op bij de cavia's, waardoor de moeder niet normaal voor haar kleintjes kon zorgen. Deze kleintjes zitten nu samen met moeder in een cavia kooi op onze studio. Hier kunnen ze rustig de tijd nemen om te groeien of wat de moeder nodig heeft rust om te herstellen! Een goede daad verricht dacht wij zo! Net als een heel rattenhok schoon maken en er helemaal moeten inkruipen... De stank was weg en het zag er allemaal weer tiptop uit!

Na de kinderboerderij hielp ik Sander bij de Tropenhal en we gingen er met een rap tempo door heen. Ik leer al snel en wist bijna alles al wel alleen! Trots op mezelf!

Vele andere klusjes gedaan, goed bezig geweest met schoon maken in de keuken en nog wat andere dingen, was het al tijd om lekker naar de studio te gaan. De meeste waren al weg en Jana & ik besloten om toch nog even de laatste dingen in de keuken op orde te maken. Hierna zijn we samen met werner met de fiets aar Owen gefietst. Het leeuwen welpje van 4 maanden oud. Owen mist het knuffelen met de verzorgers heel erg, dus besloten Jana en ik lekker bij Owen te gaan zitten, terwijl Werner snel door het park fietste om alle dieren naar binnen te halen..

Owen was erg blij ons weer te zien en weer lekker te kunnen knuffelen, maar hij werd uiteindelijk iets té enthousiast en té speels. We hebben even buiten gespeeld met Owen ( gewoon door het luikje gekropen!) , maar Owen beet al snel harder door met zijn scherpe tanden! Hij kent zijn krachten niet en door zijn enorme enthousiasme bleef hij gemeen bijten. Jana is hard in haar been gebeten & Owen beet mij hard in me hoofd en in me arm. We besloten om verder buiten het verblijf te gaan zitten, tegen het gek aan. Hierbij was Owen wel lief en rustiger. Toen Werner ons weer eenmaal kwam ophalen, hoorde we Owen zielige geluiden maken. Die arme schat! Het deed me toch wel pijn in me hartje om hem zo te horen, wetend dat hij lekker met ons wilt spelen maar gewoon zijn krachten niet kent. ... Toch was het een mooie afsluiter van de dag- week.

rond 10 uur nog even alles klaar gemaakt voor de welpjes en werner geholpen bij de welpjes. Nu is het toch echt tijd om me huiswerk af te ronden en lekker te gaan relaxen! Eens zien wat het weekend gaat brengen!

maar.
Me weekend begint goed, want morgen heb ik mijn cameraaa!!

Nu dus lekker relaxen, morgen komt Rauke naar de Zoo en ga ik nog een beetje helpen waar nodig is. Zondag maar eens zien wat ik ga doen, maar ws in de middag me Deense cake maken bij Jana thuis! Kijk er naar uit.
En uiteraard ook naar wat me laatste week me zal brengen. Helaas niet naar het idee dat ik dit allemaal weer zal moeten achter laten na volgende week! :( - Pijn in me hart!!

Enjoy your weekend!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Selma

--

Actief sinds 29 April 2012
Verslag gelezen: 626
Totaal aantal bezoekers 38303

Voorgaande reizen:

25 Maart 2016 - 29 Maart 2016

Een lang weekend Engeland... alleen.

26 Mei 2013 - 05 Juli 2013

Stage Olmense Zoo belgie.

03 Juni 2012 - 16 Juli 2012

AWF Volunteering/ internship Tenerife

Landen bezocht: